Loading

آیا حال پیج من خوب است؟

shape
shape
shape
shape
shape
آیا حال پیج من خوب است؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام، سال‌های طولانی است که تبدیل به یکی از قدرتمندترین شبکه‌های اجتماعی شده و می‌توان اینستاگرام را، یک شبکه اجتماعی همه‌گیر دانست. این شبکه اجتماعی به بسیاری از کسب‌وکارها، فرصت بیشتر دیده شدن داده است و افرادی که برای فروش محصولات خود، به دلایل مختلف امکان راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی را نداشته‌اند، توانسته‌اند از طریق این پلتفرم رایگان، با کمترین هزینه ممکن محصولات خود را به فروش برسانند.
تعداد کاربران اینستاگرام و نتایج حاصله از آن، دلیل بسیار محکمی برای هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود که نیاز به فعالیت هدفمند و منظم را حس کند و برای آن برنامه‌ریزی کند. اگر شما هم برای کسب‌وکار خود یک اکانت اینستاگرام دارید و قصد دارید نظارتی بر وضعیت آن داشته باشید و درنهایت، حال پیچ خود را بهبود بخشید، اولین قدم تحلیل وضعیت فعلی اکانت اینستاگرام شما خواهد بود.

چرا لازم است فعالیت‌های پیج اینستاگرام خود را آنالیز کنید؟


آنالیز کردن پیج اینستاگرام، به شما کمک می‌کند تشخیص دهید مخاطبان شما در چه سطحی از رضایت قرار دارند و با استفاده از آمار فعلی، سعی کنید فعالیت‌های موردعلاقه مخاطبین خود را افزایش دهید.
یک پیج اینستاگرامی فروشگاهی را در نظر بگیرید، آنالیز وضعیت بازدهی سه پست آخر اکانت شما، می‌تواند برای شما این حقیقت را روشن کند که مخاطبین شما اصلا علاقه‌ای به محتواهای آموزشی ندارند و ترجیح می‌دهند عکس‌هایی از محصولات و موجودی‌های شما ببینند، از سویی همین سه پست آخر می‌توانند برای شما روشنگر درست یا غلط بودن نوع هشتگ گذاری شما باشند!
همان‌طور که می‌بینید، هر میزان آنالیز کوچکی، به شما کمک می‌کند ازآنچه مخاطبین شما نیاز دارند مطلع شوید و بیشتر به آن بپردازید.

بهترین ابزار برای آنالیز پیج اینستاگرام کدام است؟


برای آنالیز وضعیت یک پیج اینستاگرامی، ابزارهای مختلفی در دنیا وجود دارد که البته تعداد زیادی از این ابزارها، به دلیل آنکه استفاده از آن‌ها، نیازمند پرداخت‌های دلاری است، به‌راحتی در دسترس ما ایرانیان نخواهند بود.
یکی از این ابزارهای محبوب، سرویس HootSuit است، که به شما اجازه مدیریت انواع شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌دهی تبلیغات شمارا می‌دهد و به کمک این سرویس، می‌توانید فعالیت‌های پیج خود را آنالیز کنید که یکی از نمونه آمار ساده‌ای که می‌توانید با استفاده از این ابزار به دست آورید را، در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

باوجودآنکه ابزارهایی مانند هوت‌سوت کم نیستند، بسیاری از بزرگ‌ترین دیجیتال مارکترهای دنیا می‌گویند بهترین و قابل‌اعتمادترین ابزار برای آنالیز فعالیت‌های پیج اینستاگرام، بخش Insight موجود در اپلیکیشن این شبکه اجتماعی است.
اینستاگرام در دو بخش اطلاعات Insight (با ترجمه لغوی بینش یا بصیرت) را در اختیار شما قرار می‌دهد که شامل اطلاعاتی از فعالیت‌های کل پیج و اطلاعاتی درباره وضعیت اینتراکشن‌های یک پست مشخص است. برای آنکه بتوانید فعالیت‌های پیج خود را آنالیز کنید، قبل از هر چیزی لازم است پیج اینستاگرامی شما بیزنس باشد که روش تغییر نوع حساب کاربری را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید:

هر آنچه از Insight پست‌های منحصربه‌فرد باید بدانید

زیر هر پست اینستاگرامی شما، یک گزینه Insight وجود دارد که می‌توانید بر اساس اطلاعاتی که در این بخش وجود دارد، از علاقه مخاطبینتان به این پست مطلع شوید. اطلاعاتی که در Insight یک پست وجود دارد، به شرح زیر است:
• Like: این پارامتر که با علامت قلب نشان داده می‌شود، تعداد افرادی که پست شمارا لایک کرده‌اند مشخص می‌کند و برای دیدن این تعداد، حتما لازم نیست به بخش اینستایت مراجعه کنید، چراکه تعداد لایک‌ها زیر هر پست برای همگان در دسترس است
• Comment: تعداد کامنت‌ها (نظرات) افراد که زیر پست شما درج شده است. باید بدانید کامنت‌هایی که خود شما گذاشته‌اید نیز شمارش خواهد شد.
• Share: شکل پاکت نامه‌ای که در بخش اینستایت هر پست خود می‌بینید، به شما می‌گوید که چند نفر پست شمارا برای دیگران ارسال کرده‌اند، هرچه این تعداد بالاتر باشد، نشان می‌دهد افراد بیشتری که احتمالا فالوئر شما نیستند نیز به کمک دوستانشان، از محتوای پست شما و شاید پروفایل شما بازدید کرده‌اند.
• Saved: علامت بوکمارک (نشان) موجود در بخش اینستایت هر پست، نشان می‌دهد چند نفر پست شمارا سیو کرده‌اند. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان می‌دهد افراد زیادی پست اینستاگرامی شمارا دوست داشته‌اند و قصد دارند در آینده از آن استفاده کنند.
• Reach: این عدد به شما می‌گوید که چند اکانت منحصربه‌فرد، پست اینستاگرامی شمارا دیده‌اند که ممکن است هریک از این اکانت‌ها، بیش از یک‌بار از پست شما دیدن کرده باشند.
• Impression: تعداد بازدید از پست اینستاگرامی شما، در یک بازه زمانی ثابت که عموما تعداد آن از Reach پست شما بالاتر خواهد بود.
در بخش پایین Impression، اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما قرار داده می‌شود که به شما نشان می‌دهد افراد پست شمارا از کجا دیده‌اند. عموما بخش زیادی از آمار، From home است که این پارامتر تعداد افرادی که فالوئر شما هستند و پست شمارا در تایم‌لاین خود دیده‌اند را بیان می‌کند.
From Hashtag نشان می‌دهد چه تعداد بازدید‌کننده، با سرچ هشتگ‌های شما، به پستتان رسیده‌اند و آن را مشاهده کرده‌اند. هرچه این عدد بالاتر باشد، نشان می‌دهد برای پست اینستاگرام خود هشتگ گذاری بهتری کرده‌اید.
عدد From Explore به شما می‌گوید که پست شما وارد اکسپلورر اینستاگرام شده و پست اینستاگرامی شما بدون سرچ، به افرادی که علاقه‌مند به موضوعات پیج شما هستند، نشان داده شده است. به جرات می‌توان گفت تمامی فعالیت‌های اینستاگرامی ما، در راستای رسیدن به عدد بالا در این پارامتر است.
• Profile Visits: این عدد نشان می‌دهد چند نفر با دیدن پست اینستاگرامی شما، روی پروفایلتان کلیک کرده‌اند و نگاهی به اطلاعات و عکس‌های بیشتر پیج شما انداخته‌اند.
• Call/Email click: این عدد نشان می‌دهد چند نفر روی اطلاعات تماسی مانند آدرس ایمیل یا تلفن تماس شما کلیک کرده‌اند و احتمالا به ارتباط بیشتر با شما علاقه‌مند بوده‌اند.
• Website Click: این عدد نشان می‌دهد چند نفر با دیدن پست اینستاگرامی شما، به سراغ وب‌سایت شما رفته‌اند و اگر اکانت شما، درواقع ویترینی از یک وب‌سایت فروشگاهی است، بالاتر بودن عدد این پارامتر، برای شما خبر خوبی محسوب می‌شود.

اطلاعات موجود در Insight اکانت شما چه می‌گوید؟


اگر به منوی Setting بروید و روی علامت Insight کلیک کنید، اطلاعاتی که به دست می‌آورید، وضعیت کلی فعالیت پیج شما است که عموما این اطلاعات مربوط به یک بازه ۷ روزه می‌شود، اما می‌توانید تنظیمات آن را روی بازه ۳۰ روزه نیز قرار دهید و وضعیت کلی پیج خود را در ۳۰ روز اخیر آنالیز کنید.
• Reach
در این بخش یک درصد کلی به شما داده می‌شود که نشان می‌دهد تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی که پیج شمارا مشاهده کرده‌اند بیشتر شده‌اند، یا کمتر. اگر درصد اعلامی به رنگ سبز باشد، مشخص است که در بازه زمانی انتخابی شما، تعداد افرادی که پیج شمارا مشاهده کرده‌اند رو به رشد بوده‌اند و اگر درصد بارنگ خاکستری نشان داده شده باشد، خبر از کاهش افرادی می‌دهد که پیج شمارا دیده‌اند. منفی بودن این درصد، زنگ خطری برای شما محسوب می‌شود.
• Content Interaction
درصدی که در این بخش نشان داده می‌شود، به شما می‌گوید که آیا افراد بیشتری با پیج شما ارتباط برقرار کرده‌اند یا خیر. اگر این درصد مثبت باشد، مشخص است افراد بیشتری پست‌های شمارا Save، Like، Share کرده و کامنت گذاشته‌اند و درصد منفی نشان می‌دهد، نرخ ارتباط افراد با پیج شما کمتر بوده است.
• Total Fallowers
این عدد به شما نشان می‌دهد در بازه مشخص، تعداد فالوئرهای کلی شما کمتر یا بیشتر شده است. اگر وارد این بخش شوید، می‌توانید به اطلاعات بیشتری درباره فالوئرهای خود شامل شهر محل سکونت، جنسیت و سن آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

آیا حال پیج من خوب است؟


اگر درصدهایی که در بخش اینستاگرام کلی مشاهده می‌‌کنید، همگی مثبت هستند (حتی با عددهای کم) این نشان می‌دهد پیج شما در مسیر رشد قرار دارد و به‌اصطلاح، حال آن خوب است. اما باید بدانید درزمانی که مشغول یک کمپین تبلیغاتی پرهزینه هستید، این درصدها باید عددهای بزرگی باشند و یک تا دو درصد مثبت، نباید برای شما کافی باشد.
باید دقت داشته که باشید که وضعیت پیج اینستاگرامی شما، بسیار بستگی به نوع کسب‌وکارتان دارد و اگر به‌طور مثال شما صفحه اینستاگرامی برای فروش قطعات سنگین خودرویی دارید، نباید به‌اندازه یک فروشگاه اینترنتی جوراب، توقع لایک، کامنت، سیو و… غیره داشته باشید، چراکه در این شرایط مشتریان شما خاص‌تر هستند و از سویی فروش یک کالا برای شما، می‌تواند سودی معادل فروش دویست عدد جوراب داشته باشد.
یکی از عددهایی که نشان از فعالیت فالووئرهای شما و عدم فیک بودن آن‌ها می‌دهد، Engagement پیج اینستاگرامی شما است. برای به دست آوردن اینگیجمنت پیج، می‌توانید تعداد لایک + کامنت یک پست را تقسیم‌بر تعداد فالوئر خود کنید و عدد حاصله را در صد ضرب کنید. باید بدانید برای صفحات حاوی کمتر از ۱۰ هزار فالوئر حداقل درصد اینگیجمنت قابل‌قبول ۸ درصد، بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار فالوئر حداقل ۱٫۵ درصد قابل‌قبول است.
باید بدانید اگر تصمیم به فعالیت‌های بزرگ و تبلیغات در اینستاگرام خود ندارید، تنها به کمک تداوم فعالیت و آنالیز پیوسته، بهبودهای حداقلی کسب کنید و حال پیج خود را خوب نگه‌دارید.

ارتباط در تلگرام